Logo Stormarkskolen

SFO Troldhøjen

SFO Troldhøjen er en integreret del af Stormarkskolen

SFO er et fritidstilbud til dit barn fra 0. til og med 3. klasse. Morgenpasning kan tilkøbes til og med 6. klasse. I Troldhøjen tager vi imod de børn, som går i morgenpasning, fra kl. 06.30, og vi står klar med sjove og spændende aktiviteter efter skoletid og frem til kl. 16.45 (og 16.00 om fredagen).

I skoletiden understøtter pædagogerne fra SFO undervisningen på alle årgange og deltager i alt skole/hjem-samarbejde. Pædagogernes engagement skaber sammenhæng i hverdagen for mange børn og understøtter lærernes arbejde i indskolingen både i forhold til børnenes trivsel og i forhold til læring – især i de praktisk/musiske fag.

Som fritidstilbud spænder Troldhøjen meget bredt. I vores dejlige lokaler skabes oplevelser ud fra teorierne om ’de mange intelligenser’. Vi planlægger aktiviteter i et inspirerende uderum, et legerum, et kreativt rum, et spillerum, et kropsrum, et natur- og et stillerum. Disse rum kan børnene selv vælge at være aktive i efter skoletid. Vi er altid opmærksomme på det enkelte barn i fællesskabet. Børnene mødes altid anerkendende, og der tages udgangspunkt i deres egne ønsker. Således kan en almindelig eftermiddag i Troldhøjen byde på en oplevelse i bålhuset, en fortrolig samtale om gode venskaber, en dansefest eller værkstedsarbejde, men af og til holder vi også fester med forældre, bedsteforældre og søskende.

Vi inddrager naturen i mange af vores gøremål og drager gerne ud og opsøger mulighederne derude. Vi besøger bl.a. svømmehallen og byens øvrige kulturelle tilbud, ligesom vi arrangerer både mindre og større ture ud af huset - også i skoleferierne. Hver sommer holder SFO Troldhøjen til på Lienlund, hvor nærvær, frisk luft og dyreliv i børnehøjde præger de lune dage.

Hvert år til 1. april starter førskolen. Når børnene begynder i vores 0.0. klasse, arbejder vi med en genkendelig struktur og forskellige projekter med sigte på at skabe en glidende overgang fra dagtilbud til skole. Vi har fokus på udvikling af børnenes sociale kompetencer og vægter et godt, åbent, forpligtende og gensidigt samarbejde med forældrene.

SFO Troldhøjen lever til fulde op til Stormarkskolens profil om at være en sund skole i bevægelse. Vi har udelukkende uddannede pædagoger i vores eftermiddagstilbud. Vi følger den pædagogiske udvikling og får blandet andet inspiration gennem løbende kontakt med seminariet og gennem de studerende, som er her i praktikforløb.